Presentietheorie

Het Doe- en Leerboek Van HUH naar WAT is voortgekomen uit de spreek-, luister-, lees- en schrijfoefeningen die ik de afgelopen jaren maakte bij gebrek aan geschikt lesmateriaal voor mijn cursisten.

Daarnaast laat ik me inspireren door de Presentietheorie van Prof. Dr. A.J. Baart (Andries Baart).

Andries Baart: “Presentie bevordert dat de ander tevoorschijn kan komen en wenst daarbij niemand af te schrijven. Vaak wordt presentie gekenmerkt door een voorzichtige en aandachtige traagheid van werken die ruimte geeft aan wat zich niet maken of afdwingen laat.”

Dit is hoe ik wil lesgeven. Werken vanuit de Presentietheorie draagt bij aan een veilige leeromgeving, de belangrijkste voorwaarde voor de doelgroep om daadwerkelijk iets te leren.

Werken vanuit de Presentietheorie als docent NT2 houdt onder meer in: aannames over kennis of leervermogen van je cursisten loslaten, aansluiten bij de belevingswereld van de cursist, ervoor zorgen dat iedereen zich veilig en gezien voelt, warmte, humor, aandacht.

Meer over de presentietheorie: www.andriesbaart.nl